Ulrike Bolenz (1958) - Castrop Rauxel - Germany

De eeuwige mens in het laboratorium België — Ulrike Bolenz en haar strijdlustige beelden

Het moet welhaast een kosmische speling van het lot zijn dat Ulrike Bolenz (Duits geboren, Belgisch ingewijd) haar wortels geplant heeft op Vlaamse bodem — in Vilvoorde, dat archetypisch niemandsland tussen hoofdstad en periferie. Je zou kunnen zeggen: België, dat laboratorium zonder definitieve contouren, is in haar kunst meer dan achtergronddecor; het is een spiegel van haar eigen hybride praktijk, balancerend tussen traditie en experiment.

Lees meer »

Der ewige Mensch

De werken van Ulrike waarbij die reminiscentie opdoemde, heeft de titel ‘Der ewige Mensch’ meegekregen. De Russische rivier Berezina staat in de militaire geschiedenis gekend voor het verliezen van een veldslag. Zowel de troepen van Napoleon als deze van Hitler hebben er een nederlaag geleden. Bij Ulrike Bolenz staat de Berezina symbool voor de gruwelen van het slagveld op alle tijden en plaatsen. De val van de Berlijnse muur was een humaan hoogtepunt van het herzlich Wiedersehen, maar geen eindpunt aan het onmenselijk oorlogsgebeuren. Deze treurnis duikt met regelmaat op in haar thematiek als het protest van een geëngageerd kunstenaar.

Lees meer »

Humanistische manifesten in beeld gebracht.

In 2013 verscheen in National Geographic (1) een wetenschappelijke bewering van archeoloog Dean Snow, verbonden aan Pennsylvania State University, dat het grootste deel handafdrukken bij prehistorische grotschilderingen afkomstig zijn van vrouwen. Uiteraard zijn er sceptici die deze interpretatie betwijfelen, zo gaat dat in wetenschap nu eenmaal. Over deze mogelijke oorsprong van kunst circuleren er aannames die variëren tussen mentale voorbereiding op de jacht en een poging om op rituele wijze hun goden sacraal goed te stemmen. Dit om succes te oogsten bij wat allicht de sociale hoofdbezigheid was in die tijd. Dat het belang van vrouwen hierbij in rekening gebracht wordt, is op zich een stap vooruit in de feministische strijd. Vermoedelijk is religie of de psychische behoefte eraan oorsprong van alle cultuurvormen, zowel van sport als van kunst. Wie de eerste kunstenaars waren, vertrekkende van die oudst gekende rotstekeningen, zal gissen blijven. Er werd getekend vooraleer er geschreven werd. Op tekst met uitleg over hun kunst zullen archeologen niet gauw stoten. Of de argumenten van Dean Snow steekhouden of niet, doet er niet toe. Op zich is het belangrijk dat de onbedachtzame vooronderstelling in vraag gesteld werd dat het een mannenzaak betreft.

Lees meer »

Vernissage 24 november 2023 - Openingsrede van Prof. Willem Elias
Over het oeuvre van Ulrike Bolenz

Lezing door Em. prof. dr. Willem Elias over de kunst van Ulrike Bolenz. Kunst & Feminisme. 11 juni 2022 in Galerie Lieve Lambrecht. Te Merendree in België. Naar aanleiding van het verschijnen van de monografie kunstboek van Ulrike Bolenz. Published by Stockmans Art Books